Open Universiteit

OnderwijsInnovatie

Nummer 1 - maart 2019

ONDERWIJS

Serious gaming in opleiding Verpleegkunde Om Verpleegkundestudenten op authentieke wijze te laten ervaren wat het werk van wijkverpleegkundigen inhoudt, heeft Saxion de serious game Carion ontwikkeld.

Lees meer

PRAKTISCH ARTIKEL

Design based learning voor sociaal responsief beroepsonderwijs Via praktijkexperimenten wordt design based learning verkend als alternatief voor of aanvulling op kwalificatie gebaseerd leren.

Lees meer

COLUMN

Promotiebeurs blijkt hbo-beurs Ferry Haan

Lees meer

ONDERWIJS

Netwerkleren: de relatie tussen sociale configuratie en onderzoekende houding Bij de professionele ontwikkeling van leraren is een onderzoekende houding van belang omdat het hen nieuwe inzichten biedt

Lees meer

ONDERZOEK

R&D van het onderwijs als opdracht: een praktijkvoorbeeld R&D-afdelingen in het hbo zijn hard nodig om een professionele onderzoekscultuur te creëren.

Lees meer

ONDERWIJS

Co-teaching: samen sterk als een team Bij de Vlaamse Hogeschool PXL zijn duo-stages onderzoeksmatig ingebed in het curriculum

Lees meer

NIEUWS

Onderzoeksnieuws Een overzicht van recente ontwikkelingen in nationaal en internationaal onderzoek naar onderwijsinnovatie

ONDERWIJS

Get connected: innovatief onderwijs bij opleiding Voeding & Diëtiek De Haagse Hogeschool heeft een nieuw en innovatief curriculum geïmplementeerd waarbij leren op maat centraal staat.

Lees meer

COLUMN

Hoe kunnen we reflectiemodellen effectief inzetten? Edwin Oberjé

Lees meer

ONDERWIJS

Blended learning: een label als belemmering Er bestaan veel misverstanden over blended learning. Hoe kunnen ondersteuners en docenten daarmee omgaan?

Lees meer

OPINIE

Ons onderwijs: van differentiatie tot kastenstelsel? Onderwijs stopt kinderen te snel in hokjes en draagt daardoor nauwelijks bij aan de maatschappelijke samenhang.

Lees meer

NIEUWS

Onderwijsnieuws Chronologisch overzicht van drie maanden onderwijsnieuws.

Lees meer

COLOFON

OnderwijsInnovatie – nummer 1, maart 2019

OnderwijsInnovatie is een uitgave van de Open Universiteit. Het tijdschrift verschijnt vier keer per jaar.

Adres hoofdvestiging Open Universiteit Valkenburgerweg 177

6419 AT Heerlen 045 – 576 2888

www.onderwijsinnovatie.nl

De redactie wordt bijgestaan door een redactieraad, samengesteld uit de volgende personen: prof. dr. Els Boshuizen (vz., Open Universiteit), prof. dr. Paquita Perez Salgado (Open Universiteit), prof. dr. Cees van Vleuten (Universiteit Maastricht), prof. dr. Jan Elen (Katholieke Universiteit Leuven), dr. Ruud Duvekot (Centre for Lifelong Learning Services), Allert de Geus (Docentenbank), dr. Otto Jelsma (mboRijnland), dr. Gerard Straetmans (Cito/Saxion), Luc Vandeput (Katholieke Hogeschool Leuven).

Hoofdredactie

Nathalie Dhondt 045 – 576 2256 onderwijs.innovatie@ou.nl Bureauredactie Henny Schut

045 – 576 2959 onderwijs.innovatie@ou.nl

Bladmanagement Hans Olthof

IDNK Communicatie, Olst

info@idnk.nl

Grafische vormgeving en beeldredactie

Janine Cranshof, Team Visuele Communicatie, Open Universiteit

Geïnteresseerden in innovaties in het (hoger) onderwijs in Nederland en Vlaanderen kunnen een gratis abonnement aanvragen via de website www.onderwijsinnovatie.nl.

Persberichten, nieuws en artikelen kunnen gestuurd worden naar: onderwijs.innovatie@ou.nl of naar info@idnk.nl.

Het volgende digitale nummer van OnderwijsInnovatie verschijnt op 26 juni 2019. De deadline voor het insturen van content is 1 mei 2019.

© Copyright Open Universiteit

ISSN 1389-4595 21e jaargang, nummer 1, maart 2019