Open Universiteit
OnderwijsInnovatie
Nummer 1 - maart 2020
OPINIE
Hanzehogeschool op weg naar engaged university
De Hanze zoekt regionale verankering om engaged university vorm te geven.
Open Universiteit helpt docenten bij online lesgeven
De Open Universiteit heeft een speciale website gelanceerd waardoor docenten, die nu verplicht thuiszitten vanwege het Coronavirus, hun online onderwijs verder kunnen optimaliseren.
ONDERWIJS
Het ABC van blended learning
Vlaamse hogeschool VIVES werkt via connected curriculum en blended learning aan onderwijsontwikkeling.
ONDERWIJS
PI als rode draad in masteronderwijs
Bij de HAN-masteropleiding Sport- en Beweeginnovatie heeft Professionele Identiteit een centrale plaats.
NIEUWS
Onderzoeksnieuws
Een overzicht van recente ontwikkelingen in nationaal en internationaal onderzoek naar onderwijsinnovatie.
OPINIE
Mijn laatste advies: ga spelen!
Voor de laatste maal houdt Rob Martens u een spiegel voor over onderwijsinnovaties.
PRAKTISCH ARTIKEL
Succescriteria formuleren door te vergelijken
Om leren te stimuleren moeten studenten de criteria begrijpen waarop ze worden beoordeeld. Binnen Zuyd zijn studenten aan de slag gegaan met de methode Comparative Judgement (CJ).
ONDERWIJS
Hbo verbeteren door lerend innoveren
Hoe krijgen opleidingsteams inzicht in de doorwerking van onderwijsinnovaties en wat leren ze daarvan?
ONDERZOEK
Faciliteren van netwerkleren voor optimale motivatie
Netwerkleren verhoogt de intrinsieke motivatie bij deelnemers.
ONDERWIJS
Kritisch reflecteren met NARRA-instrument
Ontwikkeling van de doorlopende leerlijn kritische reflectie bij de opleiding Social Work van Saxion.
ONDERZOEK
Werken aan Evidence-informed onderwijsinnovatie met ict
Uitkomsten Evidence-informed werken aan onderwijsinnovaties met ict.
COLOFON
OnderwijsInnovatie – nummer 1, maart 2020
OnderwijsInnovatie is een uitgave van de Open Universiteit.
Adres hoofdvestiging
Open Universiteit
Valkenburgerweg 177
6419 AT Heerlen
045 – 576 2888
De redactie wordt bijgestaan door een redactieraad, samengesteld uit de volgende personen: prof. dr. Els Boshuizen (vz., Open Universiteit), prof. dr. Paquita Perez Salgado (Open Universiteit), prof. dr. Cees van Vleuten (Universiteit Maastricht), prof. dr. Jan Elen (Katholieke Universiteit Leuven), dr. Ruud Duvekot (Centre for Lifelong Learning Services), Allert de Geus (Docentenbank), dr. Otto Jelsma (mboRijnland), dr. Gerard Straetmans (Cito/Saxion), Luc Vandeput (Katholieke Hogeschool Leuven).
Hoofdredactie
Nathalie Dhondt
045 – 576 2256
onderwijs.innovatie@ou.nl
Bureauredactie
Henny Schut
045 – 576 2959
onderwijs.innovatie@ou.nl
Bladmanagement
Hans Olthof
IDNK Communicatie, Olst
Grafische vormgeving en beeldredactie
Janine Cranshof, Team Visuele Communicatie, Open Universiteit
Dit is het laatste nummer van OI. De Open Universiteit heeft besloten te stoppen met het tijdschrift. Dat betekent dat er geen bijdragen en (pers)berichten meer gestuurd kunnen worden. Auteurs die al bijdragen hebben ingestuurd ontvangen bericht van de redactie. Overigens houdt het stopzetten van het tijdschrift niet in dat de OU stopt met berichtgeving over innovaties en valorisaties in het hoger onderwijs, de OU kiest echter voor andere kanalen. Bent u benieuwd naar onderwijsinnovaties? Houdt dan de website van de OU in de gaten.
OnderwijsInnovatie heeft een open-access status. Alle bijdragen worden daarom gepubliceerd met een CC BY-ND licentie:
Copyrightvermelding / Auteursrechtvermelding
Het auteursrecht voor artikelen in dit tijdschrift ligt bij de auteur(s), met eerste publicatierechten toegekend aan OnderwijsInnovatie. Vanwege de open-access status van dit magazine zijn artikelen vrij om te lezen en te delen bij correcte naamsvermelding van de auteur(s) en OnderwijsInnovatie. Hiervan afgeleide werken mogen niet worden gedeeld.
© Copyright Open Universiteit
ISSN 1389-4595
23e jaargang, nummer 1, maart 2020