Open Universiteit

OnderwijsInnovatie

Nummer 3 - september 2019

NIEUWS

Onderzoeksnieuws
Een overzicht van recente ontwikkelingen in nationaal en internationaal onderzoek naar onderwijsinnovatie.

VOORWOORD

35 jaar eigenwijs
Theo J. Bastiaens.

INTERVIEW

‘Nederland moet groene start-ups stimuleren’
Willem Vermeend, oud-politicus en OU-hoogleraar, verzorgt de opening van het academisch jaar van de OU.

OPINIE

Wat willen onderwijshervormers nou eigenlijk?
Discussies over onderwijsinnovatie gaan vaak over de motieven van de vernieuwers. Martens vraagt zich af hoe dat komt.

OPINIE

Formatief evalueren: vooral kansen, maar ook bedreigingen
Edwin Oberjé

NIEUWS

Onderwijsnieuws
Chronologisch overzicht van drie maanden onderwijsnieuws
.

ONDERZOEK

Samen kansen pakken met CAROU
In het Center for Actionable Research werkt de Open Universiteit aan de ontwikkeling van slimme diensten.

ONDERWIJS

35 jaar OU: still going strong?
De Open Universiteit heeft zich de afgelopen 35 jaar flink getransformeerd. Kan ze daarmee de toekomst trotseren?.

ONDERZOEK

Assemblage van een hybride leeromgeving
De komst van een hybride leeromgeving bij Zuyd Hogeschool laat zien dat onderwijsvernieuwing ook onvoorzien tot stand kan komen.

ONDERWIJS

Innovaties in het hoger onderwijs: hoe succes te maximaliseren?
Een uiteenzetting van succesfactoren die bij onderwijsinnovaties goed doordacht moeten worden.

COLUMN

Professionele masters: praktijk, praktijk, praktijk!
Ferry Haan

ONDERWIJS

Bouwstenen voor SLB 2.0: een toekomstbestendig ontwerp
Ontwerpcriteria voor ‘SLB 2.0’; een nieuwe en meer geïntegreerde vorm van studieloopbaanbegeleiding.

ONDERZOEK

Leren en ontwikkelen in een shared learning team
Onderzoek toont aan dat boundary-crossing belangrijk is voorleer- en werkprocessen van shared learning teams.

PRAKTISCH ARTIKEL

Ontwerpen van gepersonaliseerd onderwijs
Succesfactoren bij ontwerpen van gepersonaliseerd onderwijs en een gesprekmodel ter ondersteuning daarvan.

ONDERZOEK

Wat levert het gebruik van kennisclips op?
Universiteit Utrecht heeft onderzocht wat het gebruik van en kijken naar kennisclips heeft opgeleverd en komt met tips.

OPINIE

Vol motivatie aan de directe instructie
Volgens OU-hoogleraar Martens is directe instructie het enige dat in onderwijs werkt. Een aantal docenten nuanceert die uitspraak.

COLOFON

OnderwijsInnovatie – nummer 3, september 2019

OnderwijsInnovatie is een uitgave van de Open Universiteit. Het online magazine verschijnt vier keer per jaar.


Adres hoofdvestiging
Open Universiteit
Valkenburgerweg 177

6419 AT Heerlen
045 – 576 2888

www.onderwijsinnovatie.nl


De redactie wordt bijgestaan door een redactieraad, samengesteld uit de volgende personen: prof. dr. Els Boshuizen (vz., Open Universiteit), prof. dr. Paquita Perez Salgado (Open Universiteit), prof. dr. Cees van Vleuten (Universiteit Maastricht), prof. dr. Jan Elen (Katholieke Universiteit Leuven), dr. Ruud Duvekot (Centre for Lifelong Learning Services), Allert de Geus (Docentenbank), dr. Otto Jelsma (mboRijnland), dr. Gerard Straetmans (Cito/Saxion), Luc Vandeput (Katholieke Hogeschool Leuven).

Hoofdredactie

Nathalie Dhondt
045 – 576 2256
onderwijs.innovatie@ou.nl

Bureauredactie
Henny Schut

045 – 576 2959
onderwijs.innovatie@ou.nl


Bladmanagement
Hans Olthof

IDNK Communicatie, Olst

info@idnk.nl


Grafische vormgeving en beeldredactie

Janine Cranshof, Team Visuele Communicatie, Open Universiteit


Geïnteresseerden in innovaties in het (hoger) onderwijs in Nederland en Vlaanderen kunnen een gratis abonnement aanvragen via de website www.onderwijsinnovatie.nl.


Persberichten, nieuws en artikelen kunnen gestuurd worden naar:
onderwijs.innovatie@ou.nl of naar info@idnk.nl.

OnderwijsInnovatie heeft een open-access status. Alle bijdragen worden daarom gepubliceerd met een CC BY-ND licentie:


Copyrightvermelding / Auteursrechtvermelding

Het auteursrecht voor artikelen in dit tijdschrift ligt bij de auteur(s), met eerste publicatierechten toegekend aan OnderwijsInnovatie. Vanwege de open-access status van dit magazine zijn artikelen vrij om te lezen en te delen bij correcte naamsvermelding van de auteur(s) en OnderwijsInnovatie. Hiervan afgeleide werken mogen niet worden gedeeld.

Het volgende digitale nummer van OnderwijsInnovatie verschijnt op 18 december 2019. De deadline voor het insturen van content is 25 oktober 2019.

© Copyright Open Universiteit

ISSN 1389-4595
21e jaargang, nummer 3, september 2019