Open Universiteit
OnderwijsInnovatie
Nummer 4 - december 2019
ONDERZOEK
De belangrijkste trends in onderwijsonderzoek
OI beschrijft de belangrijkste trends en onderwijsonderzoeken gepresenteerd op de EARLI-conferentie.
ONDERWIJS
Professionele Identiteit vraagt om integrale onderwijsontwikkeling
PI kan alleen in het curriculum worden opgenomen als het deel uitmaakt van onderwijsontwikkeling.
ONDERWIJS
De ontwerpspiegel: instrument voor reflectie ontwerp Ad-leeromgevingen
De ontwerpspiegel maakt reflectie op onderwijsontwerp van leeromgevingen voor Ad-opleidingen mogelijk.
PRAKTISCH ARTIKEL
Professionele werkplaatsen: lerend en onderzoekend samenwerken
Praktische toelichting op professionele werkplaatsen en de werkzame elementen van deze vorm van samenwerking.
ONDERZOEK
De ontwikkeling van future skills
Wat zijn de verwachtingen binnen en buiten het hbo over future skills en wat vraagt dit van studenten, docenten en het werkveld?
OPINIE
Ik wij ik
Onze samenleving is onmiskenbaar individualistischer geworden. Onderwijs kan daarin verandering brengen, maar dat vergt meer investeringen.
ONDERZOEK
Onderwijsonderzoek als innovatie in het hbo: docent aan zet
De Hanze stimuleert en begeleidt docenten bij het onderzoeken van het eigen onderwijs.
NIEUWS
Onderzoeksnieuws
Een overzicht van recente ontwikkelingen in nationaal en internationaal onderzoek naar onderwijsinnovatie.
ONDERWIJS
Leren van en met elkaar: gewoon doen
Uitgangspunt bij ‘leren in de driehoek’ is dat leren altijd en overal plaatsvindt.
OPINIE
Het brein zelf is blind
In het werk van Vygotsky speelt de relatie tussen mensen en de rol van communicatieprocessen in het onderwijs een centrale rol.
ONDERWIJS
Spelenderwijs mobiel leren in de bieb
De Open Universiteit heeft het mobiele gameplatform yOUplay ontwikkeld dat leren in de context mogelijk maakt.
ONDERZOEK
Ontwikkeling van een toolbox om vrouwen voor STEM-studies te behouden
Onderzoeksuitkomsten naar de ontwikkeling van een toolbox om voortijdige uitstroom van vrouwen uit STEM-studies te beperken.
COLOFON
OnderwijsInnovatie – nummer 4, december 2019
OnderwijsInnovatie is een uitgave van de Open Universiteit. Het online magazine verschijnt vier keer per jaar.
Adres hoofdvestiging
Open Universiteit
Valkenburgerweg 177
6419 AT Heerlen
045 – 576 2888
De redactie wordt bijgestaan door een redactieraad, samengesteld uit de volgende personen: prof. dr. Els Boshuizen (vz., Open Universiteit), prof. dr. Paquita Perez Salgado (Open Universiteit), prof. dr. Cees van Vleuten (Universiteit Maastricht), prof. dr. Jan Elen (Katholieke Universiteit Leuven), dr. Ruud Duvekot (Centre for Lifelong Learning Services), Allert de Geus (Docentenbank), dr. Otto Jelsma (mboRijnland), dr. Gerard Straetmans (Cito/Saxion), Luc Vandeput (Katholieke Hogeschool Leuven).
Hoofdredactie
Nathalie Dhondt
045 – 576 2256
onderwijs.innovatie@ou.nl
Bureauredactie
Henny Schut
045 – 576 2959
onderwijs.innovatie@ou.nl
Bladmanagement
Hans Olthof
IDNK Communicatie, Olst
Grafische vormgeving en beeldredactie
Janine Cranshof, Team Visuele Communicatie, Open Universiteit
Geïnteresseerden in innovaties in het (hoger) onderwijs in Nederland en Vlaanderen kunnen een gratis abonnement aanvragen via de website www.onderwijsinnovatie.nl.
Persberichten, nieuws en artikelen kunnen gestuurd worden naar: onderwijs.innovatie@ou.nl of naar info@idnk.nl.
OnderwijsInnovatie heeft een open-access status. Alle bijdragen worden daarom gepubliceerd met een CC BY-ND licentie:
Copyrightvermelding / Auteursrechtvermelding
Het auteursrecht voor artikelen in dit tijdschrift ligt bij de auteur(s), met eerste publicatierechten toegekend aan OnderwijsInnovatie. Vanwege de open-access status van dit magazine zijn artikelen vrij om te lezen en te delen bij correcte naamsvermelding van de auteur(s) en OnderwijsInnovatie. Hiervan afgeleide werken mogen niet worden gedeeld.
Het volgende digitale nummer van OnderwijsInnovatie verschijnt op 20 maart 2020.
© Copyright Open Universiteit
ISSN 1389-4595
21e jaargang, nummer 4, december 2019