Open Universiteit
OnderwijsInnovatie
Nummer 1 - maart 2019
ONDERWIJS
Serious gaming in opleiding Verpleegkunde
Om Verpleegkundestudenten op authentieke wijze te laten ervaren wat het werk van wijkverpleegkundigen inhoudt, heeft Saxion de serious game Carion ontwikkeld.
PRAKTISCH ARTIKEL
Design based learning voor sociaal responsief beroepsonderwijs
Via praktijkexperimenten wordt design based learning verkend als alternatief voor of aanvulling op kwalificatie gebaseerd leren.
ONDERWIJS
Netwerkleren: de relatie tussen sociale configuratie en onderzoekende houding
Bij de professionele ontwikkeling van leraren is een onderzoekende houding van belang omdat het hen nieuwe inzichten biedt
ONDERZOEK
R&D van het onderwijs als opdracht: een praktijkvoorbeeld
R&D-afdelingen in het hbo zijn hard nodig om een professionele onderzoekscultuur te creëren.
ONDERWIJS
Co-teaching: samen sterk als een team
Bij de Vlaamse Hogeschool PXL zijn duo-stages onderzoeksmatig ingebed in het curriculum
NIEUWS
Onderzoeksnieuws
Een overzicht van recente ontwikkelingen in nationaal en internationaal onderzoek naar onderwijsinnovatie
ONDERWIJS
Get connected: innovatief onderwijs bij opleiding Voeding & Diëtiek
De Haagse Hogeschool heeft een nieuw en innovatief curriculum geïmplementeerd waarbij leren op maat centraal staat.
ONDERWIJS
Blended learning: een label als belemmering
Er bestaan veel misverstanden over blended learning. Hoe kunnen ondersteuners en docenten daarmee omgaan?
OPINIE
Ons onderwijs: van differentiatie tot kastenstelsel?
Onderwijs stopt kinderen te snel in hokjes en draagt daardoor nauwelijks bij aan de maatschappelijke samenhang.
COLOFON
OnderwijsInnovatie – nummer 1, maart 2019
OnderwijsInnovatie is een uitgave van de Open Universiteit. Het tijdschrift verschijnt vier keer per jaar.
Adres hoofdvestiging
Open Universiteit
Valkenburgerweg 177
6419 AT Heerlen
045 – 576 2888
De redactie wordt bijgestaan door een redactieraad, samengesteld uit de volgende personen: prof. dr. Els Boshuizen (vz., Open Universiteit), prof. dr. Paquita Perez Salgado (Open Universiteit), prof. dr. Cees van Vleuten (Universiteit Maastricht), prof. dr. Jan Elen (Katholieke Universiteit Leuven), dr. Ruud Duvekot (Centre for Lifelong Learning Services), Allert de Geus (Docentenbank), dr. Otto Jelsma (mboRijnland), dr. Gerard Straetmans (Cito/Saxion), Luc Vandeput (Katholieke Hogeschool Leuven).
Hoofdredactie
Nathalie Dhondt
045 – 576 2256
onderwijs.innovatie@ou.nl
Bureauredactie
Henny Schut
045 – 576 2959
onderwijs.innovatie@ou.nl
Bladmanagement
Hans Olthof
IDNK Communicatie, Olst
Grafische vormgeving en beeldredactie
Janine Cranshof, Team Visuele Communicatie, Open Universiteit
Geïnteresseerden in innovaties in het (hoger) onderwijs in Nederland en Vlaanderen kunnen een gratis abonnement aanvragen via de website www.onderwijsinnovatie.nl.
Persberichten, nieuws en artikelen kunnen gestuurd worden naar: onderwijs.innovatie@ou.nl of naar info@idnk.nl.
Het volgende digitale nummer van OnderwijsInnovatie verschijnt op 26 juni 2019. De deadline voor het insturen van content is 1 mei 2019.
© Copyright Open Universiteit
ISSN 1389-4595
21e jaargang, nummer 1, maart 2019