Open Universiteit

OnderwijsInnovatie

Nummer 2 - juni 2019

OPINIE

De mythe van directe instructie
Dat directe instructie het enige is dat in onderwijs werkt, is een mythe die alleen overeind blijft bij bepaalde opvattingen over leren en motivatie.

ONDERWIJS

Futures Literacy: leren van de toekomst
De door UNESCO ontwikkelde methodologie Futures Literacy draagt bij aan nieuwe leerprocessen.

NIEUWS

Onderzoeksnieuws
Een overzicht van recente ontwikkelingen in nationaal en internationaal onderzoek naar onderwijsinnovatie.

ONDERZOEK

Meer aandacht voor zelfsturing helpt aankomend social worker
Onderzoek laat zien dat zelfsturing meer aandacht verdient tijdens de opleiding Social Work.

COLUMN

Voorbereiden op vervolgonderwijs
Ferry Haan

PRAKTISCH ARTIKEL

Docent als coach van het leerproces
Beschrijving van een model voor coachingsvaardigheden voor hbo-docenten met aanbevelingen en implementatietips.

COLUMN

Kwetsbaar en afhankelijk
Edwin Oberjé

ONDERZOEK

Evalueren: van onderwijswaardering naar -verbetering
Acht tips waarmee onderwijsprofessionals hun eigen evaluatieformulieren kunnen verbeteren.

NIEUWS

Onderwijsnieuws
Chronologisch overzicht van drie maanden onderwijsnieuws
.

ONDERZOEK

Jaarverslagen weinig transparant over maatschappelijke impact hogescholen
De maatschappelijke waarde van hogescholen krijgt onvoldoende uitwerking in jaarverslagen.

COLOFON

OnderwijsInnovatie – nummer 2, juni 2019

OnderwijsInnovatie is een uitgave van de Open Universiteit. Het online magazine verschijnt vier keer per jaar.


Adres hoofdvestiging
Open Universiteit
Valkenburgerweg 177

6419 AT Heerlen
045 – 576 2888

www.onderwijsinnovatie.nl


De redactie wordt bijgestaan door een redactieraad, samengesteld uit de volgende personen: prof. dr. Els Boshuizen (vz., Open Universiteit), prof. dr. Paquita Perez Salgado (Open Universiteit), prof. dr. Cees van Vleuten (Universiteit Maastricht), prof. dr. Jan Elen (Katholieke Universiteit Leuven), dr. Ruud Duvekot (Centre for Lifelong Learning Services), Allert de Geus (Docentenbank), dr. Otto Jelsma (mboRijnland), dr. Gerard Straetmans (Cito/Saxion), Luc Vandeput (Katholieke Hogeschool Leuven).

Hoofdredactie

Nathalie Dhondt
045 – 576 2256
onderwijs.innovatie@ou.nl

Bureauredactie
Henny Schut

045 – 576 2959
onderwijs.innovatie@ou.nl


Bladmanagement
Hans Olthof

IDNK Communicatie, Olst

info@idnk.nl


Grafische vormgeving en beeldredactie

Janine Cranshof, Team Visuele Communicatie, Open Universiteit


Geïnteresseerden in innovaties in het (hoger) onderwijs in Nederland en Vlaanderen kunnen een gratis abonnement aanvragen via de website www.onderwijsinnovatie.nl.


Persberichten, nieuws en artikelen kunnen gestuurd worden naar: onderwijs.innovatie@ou.nl of naar info@idnk.nl.

OnderwijsInnovatie heeft een open-access status. Alle bijdragen worden daarom gepubliceerd met een CC BY-ND licentie:


Copyrightvermelding / Auteursrechtvermelding

Het auteursrecht voor artikelen in dit tijdschrift ligt bij de auteur(s), met eerste publicatierechten toegekend aan OnderwijsInnovatie. Vanwege de open-access status van dit magazine zijn artikelen vrij om te lezen en te delen bij correcte naamsvermelding van de auteur(s) en OnderwijsInnovatie. Hiervan afgeleide werken mogen niet worden gedeeld.

Het volgende digitale nummer van OnderwijsInnovatie verschijnt op 11 september 2019. De deadline voor het insturen van content is 15 juli 2019.

© Copyright Open Universiteit

ISSN 1389-4595
21e jaargang, nummer 2, juni 2019