Onderzoek
Sanne van Vugt
Simone Timmerman
Van Vugt en Timmerman zijn als onderwijskundig adviseurs verbonden aan het Onderwijscentrum bij het UMC Utrecht.
Reacties op dit artikel naar: S.J.H.vanVugt-5@umcutrecht.nl
Evalueren: van onderwijswaardering naar -verbetering
Om e-onderwijsproducten te verbeteren, worden in het UMCU evaluatieformulieren afgenomen. Met behulp van een nieuwe manier van vragenstellen wordt meer zinvolle feedback gegenereerd. In dit artikel komen acht tips aan bod waarmee onderwijsprofessionals hun eigen evaluatieformulieren kunnen verbeteren.
Het Onderwijscentrum van het Universitair Medisch Centrum Utrecht (UMCU) heeft als missie om studenten en professionals in de gezondheidszorg en het (bio)medische onderzoek op te leiden tot topprofessionals. Samen met anderen draagt het centrum bij aan veilig werken en aan kennisontwikkeling in en voor de gezondheidszorg (Onderwijscentrum, 2018). Er is structurele aandacht voor verbetering van onderwijs en opleiden waarvoor kwaliteit gerelateerde procedures zijn ingericht. Eén van deze kwaliteitsinterventies is het afnemen van evaluatieformulieren onder verschillende doelgroepen waarbij verschillende onderwijs- en opleidingsvormen worden geëvalueerd. Denk hier aan formeel onderwijs voor (bio)medisch studenten, zoals cursussen, stages, scriptiebegeleiding en de opleiding als geheel, maar ook trainingen en e-producten voor studenten en professionals binnen het UMCU. In dit artikel ligt de focus op de evaluatieformulieren die verbonden zijn aan e-producten.
Zinvolle(re) feedback
Bij het Onderwijscentrum van het UMCU is momenteel een verandering gaande waarbij het gebruik van evaluatieformulieren een andere focus krijgt. De aanleiding hiervoor is onduidelijkheid bij het interpreteren van de antwoorden op evaluatievragen, de weinig constructieve feedback die gegenereerd wordt en mogelijke ‘evaluatiemoeheid’ in de organisatie. Er is gezocht naar een nieuwe vorm van vragen stellen met als doel zinvolle(re) feedback te ontvangen op e-producten. Bij de herziening van de evaluatieformulieren voor e-producten is de visie van Thalheimer (2016) leidend geweest.
Vanaf 2012 zijn er binnen het Onderwijs & ICT-programma ‘Onbegrensd Leren’ van het UMCU ruim tweehonderd e-modules ontwikkeld. Een e-module is één van de e-productvormen die wordt opgeleverd binnen het Onderwijscentrum (naast e-simulaties, e-lectures en digitale toetsen) en is een via internet toegankelijke module waarin leermateriaal op afwisselende wijze wordt gepresenteerd met veel beeld- en geluidmateriaal (foto’s, video’s, illustraties). Dankzij een e-module kunnen deelnemers zelfstandig, in eigen tempo en op een zelfgekozen tijdstip en plaats de leerstof tot zich nemen, oefenen en toetsen. De kwaliteit van de e-modules wordt standaard geëvalueerd aan de hand van een digitaal evaluatieformulier met enkele open en gesloten vragen, gericht op technische, onderwijskundige en inhoudelijke aspecten. Het doel van deze evaluaties is om goed aan te kunnen (blijven) sluiten bij de behoeften van deelnemers met betrekking tot het doorlopen van e-modules. De evaluatieresultaten worden gebruikt om, zo nodig, e-modules aan te passen en te verbeteren.