Open Universiteit

OnderwijsInnovatie

Nummer 4 - december 2018

ONDERWIJS

Discover your Future helpt studenten bij keuzeproces BUas hogeschool ondersteunt studenten met speciaal programma bij hun studiekeuzeproces.

Lees meer

ONDERWIJS

Experimenteren met nieuwe vormen van leren en onderwijs In Arnhem werken onderwijsinstellingen en bedrijven samen aan de ontwikkeling van gepersonaliseerd leren in groepen.

Lees meer

ONDERZOEK

Voorwaarden voor strategische ontwikkeling van blended onderwijs Voor succesvolle implementatie van blended learning is een aantal voorwaarden van belang.

Lees meer

COLUMN

Oren en ogen openhouden Ferry Haan

Lees meer

ONDERWIJS

Avans SKE-traject focust op toetsprogramma SKE-traject Avans levert beroepswaardig toetsprogramma op voor startbekwame professionals.

Lees meer

NIEUWS

Onderwijsnieuws Chronologisch overzicht van drie maanden onderwijsnieuws.

Lees meer

PRAKTISCH ARTIKEL

Onderwijsontwerp met Vision Backcasting methodiek Vision Backcasting (VBC) is een innovatieve methodiek voor onderwijsontwerp dat zich baseert op design thinking.

Lees meer

ONDERWIJS

Voordelen en aandachtspunten van co-creatie bij student-docent partnerschap Via docent-student co-creatie krijgen studenten meer zeggenschap tijdens het onderwijsontwerpproces.

Lees meer

NIEUWS

Onderzoeksnieuws Een overzicht van recente ontwikkelingen in nationaal en internationaal onderzoek naar onderwijsinnovatie

Lees meer

ONDERWIJS

Bildung ontrafeld Hoe en wat kan het begrip Bildung bijdragen aan het hoger onderwijs en de persoonlijke vorming van studenten en docenten?

Lees meer

ONDERWIJS

Formatief toetsen in de lerarenopleiding Reeks van hoor- en werkcollegereeks over formatief toetsen helpt aankomende docenten.

Lees meer

ONDERZOEK

Nut en noodzaak van ondernemerschap in het kunstonderwijs Ondernemerschap in het kunstenonderwijs is belangrijk voor de economische kansen en positie van aankomend kunstenaars.

Lees meer

ONDERWIJS

De rol van onderzoek in masteropleidingen

De rol van onderzoek bepaalt in belangrijke mate het verschil tussen professionele masters en hbo en wo-masters.

Lees meer

COLOFON

OnderwijsInnovatie – nummer 4, december 2018

OnderwijsInnovatie is een uitgave van de Open Universiteit. Het tijdschrift verschijnt vier keer per jaar.

Adres hoofdvestiging Open Universiteit Valkenburgerweg 177

6419 AT Heerlen 045 – 576 28269

www.onderwijsinnovatie.nl

De redactie wordt bijgestaan door een redactieraad, samengesteld uit de volgende personen: prof.dr. Els Boshuizen (vz., Open Universiteit), prof.dr. Paquita Perez Salgado (Open Universiteit), prof.dr. Cees van Vleuten (Universiteit Maastricht), prof.dr. Jan Elen (Katholieke Universiteit Leuven), dr. Ruud Duvekot (Centre for Lifelong Learning Services), Allert de Geus (Docentenbank), dr. Otto Jelsma (mboRijnland), dr. Gerard Straetmans (Cito/Saxion), Luc Vandeput (Katholieke Hogeschool Leuven)

Hoofdredactie

Nathalie Dhondt 045 – 576 2256 onderwijs.innovatie@ou.nl Bureauredactie Henny Schut

045- 576 2959 henny.schut@ou.nl

Bladmanagement Hans Olthof

IDNK Communicatie, Olst

info@idnk.nl

Grafische vormgeving en beeldredactie

Janine Cranshof, Team Visuele Communicatie, Open Universiteit

Geïnteresseerden in innovaties in het (hoger) onderwijs in Nederland en Vlaanderen kunnen een gratis abonnement aanvragen via de website www.onderwijsinnovatie.nl.

Persberichten, nieuws en artikelen kunnen gestuurd worden naar: onderwijs.innovatie@ou.nl of naar info@idnk.nl.

Het volgende digitale nummer van OnderwijsInnovatie verschijnt eind maart 2019. De deadline voor het insturen van content is 1 februari 2019.

© Copyright Open Universiteit

ISSN 1389-4595 20e jaargang, nummer 4, december 2018