‘In Groesbeek is er een weg die over de grens loopt: aan de ene kant ligt Nederland, aan de andere kant Duitsland. Het landschap ziet er aan beide kanten hetzelfde uit en toch voelt het bijzonder om over deze weg te rijden.‘
Aan het woord is historicus Martijn van der Burg, docent van onder meer de cursus Naties, staten en nationalisme. Europa vanaf 1800. Hij doet onderzoek naar het ontstaan van moderne staten en nationalisme en is de aangewezen persoon om meer te vertellen over ‘grenzen’.
Landen, staten of naties?
Ze worden vaak als synoniemen gebruikt, maar zijn niet hetzelfde. Een staat is een juridisch stelsel, het heeft een grondwet, een bestuur en instellingen. Een natie is een culturele entiteit, letterlijk betekent het ‘volk’. Een natie wordt begrensd door culturele grenzen zoals een taal en een staat door staatsgrenzen. Daar kun je douaneposten neerzetten. Nationalisme is dan de ideologie, een politieke stroming, om staatsgrenzen en natiegrenzen te laten samenvallen.
Wat zijn grenzen?
Het hele idee van een grens, van staatsgrenzen zoals wij die kennen is voor een historicus heel recent. Baarle-Hertog en Baarle-Nassau worden vaak gezien als gekke gebieden, met landsgrenzen die dwars door huizen gaan. Maar eigenlijk is het precies andersom. In de wereldgeschiedenis is een staatsgrens niet de regel maar de uitzondering.
Hoezo?
De grenzen die wij nu kennen zijn voor een groot deel moderne grenzen, constructies van de 19de eeuw. Daarvoor werden grenzen door de vorstelijke dynastieën bepaald. Dat leek wel kwartetten. Een landsheer trouwde met iemand uit een ander Europees adellijk huis en kreeg dan dat gebied erbij. Dat had helemaal niets met volk of natie te maken. Een boer in Oost-Groningen had meer affiniteit met iemand uit Oost-Friesland, daar kon hij mee praten, dan met iemand uit Middelburg. Met de Franse revolutie groeit het idee dat een volk vrij moet zijn van vorstelijke willekeur. Nationale grenzen zijn in feite links, progressief. Ze zijn niet bedoeld om mensen buiten te sluiten of binnen te houden, maar juist om het volk macht te geven in een bepaald gebied.